IZAZOVI PRIJELOMNE 2021. U HRVATSKOJ AUTO BRANŠI


Piše:
Goran Vinovrški, Direktor marke Ford u RH
Objavljeno: 11. studenog 2020.

Teško mi je odvojiti sada već skoro 20 godina u autoindustriji, marke za koje sam radio i koje sam manje ili više, ali uvijek i svakako volio – pa i tvrtke u kojima sam bio zaposlen sa svim njihovim specifičnostima tvorničkog ili privatnog uvoznika, od ideje da ovaj tekst pokušam napisati iz perspektive samo bolje informiranog promatrača. Zbog činjenice da 2021. godina sa sobom donosi povijesnu prekretnicu u hrvatskoj autoindustriji jer i mi ostajemo samo s WLTP-podacima, čini mi se da ipak slijedi tekst jednog „insajdera“ o '21-oj, njezinim izazovima i posebnostima, a onda i o svemu ostalom što je pred Fordom i što nas čeka na lokalnom tržištu.

Izazovi hrvatske auto branše 2021.
[Izazov 1.]

Ni ne započinjući preveliku raspravu o samom tržištu, hoće li se i koliko oporaviti, važno je napomenuti da je, uz Covid-krizu, vanjskih utjecaja i previše. Konkretnije, od 1. siječnja 2021. uvode se nove tablice za obračun Posebnog poreza na motorna vozila (PPMV) jer će se emisija CO2 registrirati isključivo po podacima dobivenim prema WLTP protokolu. Iako su automobili s najmodernijim motorima Euro 6d ekonorme, koji su k tome često “upareni” i s baterijom, bitno ekološki efikasniji od motora prethodnih generacija, prema WLTP protokolu njihove emisije CO2 rastu i po 25%, 35% ili čak i više % od emisija dobivenih po trenutnom matematičkom protokolu CO2MPAS. To bi u konačnici značilo i ogroman skok cijene PPMV-a, odnosno ukupne cijene vozila, ukoliko se nova tablica za obračun PPMV-a ne napravi u skladu s preporukama Europske Komisije (EK) koja kaže da WLTP protokol nikako ne smije utjecati na podizanje porezne opterećenosti. Treba reći i da udruge automobilskih uvoznika već duže vremena rade s predstavnicima porezne uprave na prijedlogu izmjena PPMV-a i vjerujemo da ćemo na razini udruga zajednički naći najpoticajnije rješenje za prodaju novih, ekološki prihvatljivijih vozila.

Koji je to onda jedini logičan izračun da se koliko toliko sačuva
kupnja novih i svakako čišćih vozila?

Čini mi se da je prijedlog udruga uvoznika u ovakvoj situaciji korektan - ili potpuno ukidanje vrijednosne komponente kod obračuna PPMV-a, ili najmanje značajna korekcija kako bi se rasteretila sva ona vozila koja se ne mogu smatrati “luksuznim”. Uz korigiranje granica razreda za izračun PPMV-a dobivenog po CO2 parametru, što bi u konačnici i smanjilo ukupne iznose PPMV-a u kunama, smatramo da u vrijeme kada su određene i kvote za ukupni dozvoljeni CO2 otisak država treba poticati prodaju ekološki prihvatljivijih proizvoda, tj. da PPMV za čišća i potpuno nova vozila mora biti niži nego što je bio slučaj do sada.

[Izazov 2.]

Kada govorimo o Električnim Vozilima (EV), nadam se da će u skorijoj budućnosti država biti u mogućnosti osigurati i 10-ak puta veći budžet (osobno bih predložio do maksimalno 50 tisuća kuna poticaja po jednom EV-u) jer trenutni budžet od 44 milijuna kuna za pravne i privatne osobe osigurava kupnju tek nešto više od 1% ukupnog broja novoprodanih vozila godišnje.

Isto tako, nadam se da će se uskoro u potpunosti izmijeniti i sistem poticaja za kupnju EV-a jer se dosadašnji “nije proslavio”, a nadam se i vjerujem da bi EU mogla donijeti uredbu (na kojoj se već neko vrijeme radi) prema kojoj će EV biti oslobođena od plaćanja PDV-a što bi bilo jedno cjelovito rješenje.

Gdje je tu Ford?

Između očekivanja kupaca, a naše tržište je primarno tržište poslovnih korisnika s godišnje i više od 2/3 novih vozila koja kupuju pravne osobe, i poslovnog modela principala - Ford of Europe manja i ekonomski slabija tržišta unutar EU ne koristi kao mjesta na kojima povećava prosjek svog ukupnog tržišnog udjela u EU, gdje Ford nema posebno prilagođene veleprodajne cijene za svoje uvoznike na istoku EU te često ne daje niti mogućnost ponuditi određene verzije koje bi bolje odgovarale takvim manjim tržištima poput našeg što limitira naše mogućnosti baš primarno na tržištu većih poslovnih subjekata.

Da bi ljubitelji marke ipak dobili priliku voziti naše modele, u Ford Hrvatska smo se okrenuli pojedinačnom kupcu, zatim maloj te srednje velikoj tvrtki prilagođavajući verzije našem tržištu i kupovnoj moći gdje vozila nudimo po posebno skrojenim uvjetima financiranja u kojima mi, kao uvoznik, kupcima Ford automobila osiguravamo najnižu moguću ratu.

Ponosni smo što smo takav model prodaje u Hrvatskoj na tako velikoj skali napravili prvi te željno očekujemo i povratak partnera u financiranju na poticajnije postavke njihova poslovanja kao što su bile prije Covida-19, npr. povratak mogućnosti odobravanja financiranja bez učešća. Ako, primjerice, provjerite ponudu naših lakih komercijalnih vozila Ford@Work vidjet ćete kako to definitivno „nisu bijele kutije s 4 kotača i volanom“, nego punokrvni automobili po nevjerojatno povoljnim ratama.

Također, novac ulažemo i u postprodajne aktivnosti te nudimo cjelovito 5-godišnje jamstvo (tvorničko je jamstvo 2 godine), a odnedavno u ovlaštenoj mreži nudimo i održavanje starijih Ford vozila kroz servisne pakete s originalnim Ford dijelovima po sjajnim cijenama.

Investicije u marketing okrenuli smo prema online kanalima kako bismo bili efikasniji, odnosno kako bismo što je više moguće sredstava alocirali u „prigušenje“ rasta nabavnih cijena uslijed WLTP obračuna CO2 emisija. Naime, rast nabavnih cijena je dvojak i nemoguće ga je izbjeći: dio dolazi iz uračunate penalizacije temeljem EU direktive o prosjeku game od najviše 95g/km, a dio zbog ubrzanog razvoja novih tehnologija koje za cilj imaju smanjenje CO2 emisija poput elektrifikacije motora hibridnom ili Plug-In hibridnom tehnologijom.

Optimiziramo i mrežu svojih ovlaštenih prodajnih partnera koju smo u zadnje dvije godine osvježili novim snagama kroz tvrtke GT Automobili u Zagrebu, Karić Automobili u Karlovcu, AS Lacković u Sisku, Atenza u Osijeku i Atenza u Puli, dok suradnju s tradicionalnim Ford partnerima u Zagrebu i Splitu (Grand Auto), Rijeci (Krainc Auto), Čakovcu (AMC Međimurje), Slavonskom Brodu (AC Bilić), Zadru (Modul) i Dubrovniku (Omega Auto) kontinuirano unaprjeđujemo kako bi usluge naše ovlaštene Ford prodajno-servisne mreže i dalje držali na zahtijevanoj razini.

Ključna je poruka da Ford Hrvatska nije opterećena rezultatom na tablicama prodaje, već smo fokusirani na kupca koji vrednuje Ford, koji ga želi i koji je platio pošteno odmjerenu cijenu, tj. cijenu rate za pošten paket vrhunske tehnologije.

Na kraju, 2021. godina u Fordu svakako će biti „godina SUV-a“ s posebnim naglaskom na naš najnoviji model Ford Kuga koju željno iščekujemo lansirati. Između mnoštva njenih verzija posebno ističemo dizelsku i mild hybrid dizelsku verziju jer dolaze s odličnom cjenovnom ponudom pa se čini kako bi 2021. mogla biti godina povratka dizelskih motora na radar kupaca. Isto tako, atraktivna Ford Puma uskoro stiže i s fenomenalno odmjerenim paketom opreme “Titanium”, a EcoSport će i dalje ostati naš „best buy SUV“. Bit će to i dalje godina sjajnih rata za lake komercijalne modele Connect, Custom, Transit u @Work verzijama, a možda iznenadimo i s nekim novim komercijalnim vozilom kojeg do sada nismo nudili na hrvatskom tržištu. Vjerujemo i da će rasni Ranger i dalje ostati na vrhu svog segmenta, sada pojačan i Ranger Raptorom koji je kvalitetom i robusnošću žestoko odmakao baš svim pick-up konkurentima.